Σε ελεύθερη πτώση φαίνεται πως βρίσκεται το Facebook μεταξύ των νεότερων ηλικιών. Το κοινωνικό δίκτυο που θεωρείται ως ο απόλυτος κυρίαρχος της κοινωνικής δικτύωσης στο Ιντερνετ, έφτασε στο ζενίθ της δημοτικότητας του και πλέον θα αρχίσει η πτώση του, σύμφωνα με Βρετανούς αναλυτές οι οποίοι μελετούν τις μεγάλες απώλειες που έχει παρουσιάσει τον τελευταίο καιρό ο δημοφιλής ιστότοπος στην Βρετανία, στις ΗΠΑ και στον Καναδά.
Μελέτη του UCL, του μεγαλύτερου κολεγίου στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, μεταξύ 16-18χρονων από επτά χώρες έδειξε πως το Facebook τουλάχιστον στο Ηνωμένο Βασίλειο όχι μόνο έχει πάψει να αποτελεί την πρώτη επιλογή τους, αλλά είναι κυριολεκτικά ανύπαρκτο από την λίστα τους (και συγκεκριμένα, “dead and buried”).
Το Facebook αυτή τη στιγμή αριθμεί 687 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως, ενώ κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους υποδεχόταν κατά μέσο όρο 20 εκατομμύρια χρήστες κάθε μήνα.
Σύμφωνα με τους Times, η νέα γενιά αποφεύγει το Facebook για να μην στιγματιστεί από την χρήση ενός κοινωνικού δικτύου «για γηραιότερους» αλλά και για να αποφύγει την συσχέτιση με αδιάκριτους συγγενείς. Οι νέοι έχουν άλλες επιλογές, όπως την υπηρεσία microblogging του Twitter, το φωτογραφικό Instagram, το παροδικό SnapChat και το άμεσο WhatsApp.
Ο κυριότερος λόγος που το Facebook δεν θεωρείται πλέον cool είναι ότι είναι πολύ πιθανό να δεχτεί κανείς αίτημα φιλίας από… την μαμά του, αναφέρει ο επικεφαλής της μελέτης, Ντάνιελ Μίλερ στον δικτυακό τόπο theconversation.com. Το Facebook αποκαλείται MomBook και στις ΗΠΑ.
«Δεν είναι πλέον τόσο πολύ της μόδας να είσαι στο Facebook, αφού χάνει αρκετούς από τους χρήστες του που το υιοθέτησαν και το αγκάλιασαν στα πρώτα χρονια της λειτουργίας του», τονίζει ο Μάγκνους Χόγκλουντ, ειδικός επί θεμάτων διαδικτύου και διευθύνων σύμβουλος της ιστοσελίδας Law360.com. Ο ίδιος σημειώνει ότι σύντομα το Facebook θα υποσκελισθεί στις προτιμήσεις των νέων κυρίως ανθρώπων από άλλα κοινωνικά δίκτυα, όπως το Twitter και το LinkedIn, τα οποία παρουσιάζουν μεγάλη άνοδο στις περισσότερες χώρες.
Μπορεί τα προηγούμενα κοινωνικά δίκτυα και εφαρμογές να μην είναι ισάξιες του Facebook, το οποίο είναι πιο πλήρες σε λειτουργίες, όμως οι νέοι φαίνεται να τα προτιμούν. Θέλουν άμεση επικοινωνία; Στρέφονται στο WhatsApp. Θέλουν να στέλνουνμηνύματα τα οποία μετά από λίγο εξαφανίζονται; Στρέφονται στο Snapchat. Θέλουν χρήση φωτογραφιών και βίντεο; Στρέφονται στο Instagram, το οποίο αν και ανήκει στο Facebook, φαίνεται να μην τους επηρεάζει. Θέλουν δημόσια επικοινωνία; Στρέφονται στο Twitter.
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγους μήνες, από το ανεξάρτητο αμερικανικό ινστιτούτο Pew Internet Research Center, το 61% των μελών του Facebook δήλωσαν ότι κάποια στιγμή έκαναν οικειοθελώς ένα «διάλειμμα» από την χρήση του Facebook για μια περίοδο αρκετών εβδομάδων ή και περισσότερο, ενώ το 20% των ενηλίκων χρηστών του Διαδικτύου στις ΗΠΑ που δεν χρησιμοποιούν σήμερα το Facebook είπαν πως κάποτε έγιναν μέλη, αργότερα όμως το εγκατέλειψαν. Το 8% από αυτούς που δεν χρησιμοποιούν πλέον το σάιτ διατηρούν το ενδιαφέρον συμμετοχής στο κοινωνικό δίκτυο κάποια στιγμή στο μέλλον.
Από αυτούς που έφυγαν για κάποιες εβδομάδες από το Facebook (61%) χωρίς ωστόσο να το εγκαταλείψουν εξηγούν την απόφασή τους. Οι περισσότεροι (σε ποσοστό 21%) δήλωσαν πως ήταν πολύ απασχολημένοι με άλλες ασχολίες για να μπουν στο Facebook ή ότι δεν είχαν αρκετό χρόνο για να το κάνουν. Το 10% εξήγησε πως δεν είχε ενδιαφέρον, δεν έβρισκαν συναρπαστικό το περιεχόμενο (10%), ότι περιείχε πολλά κουτσομπολιά ή δραματοποιημένο περιεχόμενο από τους «φίλους» τους (9%) ή εκδήλωσαν έτσι την ανησυχία τους ότι ξόδευαν πολύ χρόνο στο σάιτ και χρειάζονταν ένα διάλειμμα (8%).