Μετά την εξαγορά – μαμούθ του Whatsapp, το Facebook έρχεται και πάλι να ταράξει τα επιχειρηματικά “νερά” στο χώρο της τεχνολογίας και του Internet με την εξαγορά της εταιρείας Oculus που κατασκευάζει συσκευές εικονικής πραγματικότητας.
Η εξαγορά κόστισε στο Facebook 2 δισεκατομμύρια δολάρια, τα 400 εκατομμύρια από τα οποία θα καταβληθούν σε μετρητά.
Αν και η Oculus δεν έχει κυκλοφορήσει στην αγορά τα προϊόντα της, όμως η πλατφόρμα της που αποτελείται από ένα σετ ειδικών γυλιών και ακουστικών χρησιμοποιείται για την ώρα από προγραμματιστές παιχνιδιών και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό αφού μπορεί και δίνει την αίσθηση στο χρήστη ότι βρίσκεται σε έναν άλλο κόσμο.
Προφανώς το Facebook ενδιαφέρεται για την εξάπλωση των κοινωνικών του λειτουργιών στο χώρο της εικονικής πραγματικότητας.
Ο Mark Zuckerberg, το μεγάλο αφεντικό του Facebook, έγραψε στο Facebook σχετικά με την εξαγορά: «Αποστολή της Oculus είναι να σας κάνει να βιώσετε το αδύνατο.Η τεχνολογία τους ανοίγει δυνατότητες για εντελώς καινούριες εμπειρίες. Η πρώτη από αυτές είναι το υποβλητικό gaming, και η Oculus έχει ήδη μεγάλα σχέδια σε αυτό τον τομέα, που εμείς δεν θα αλλάξουμε και μάλιστα ελπίζουμε να επισπεύσουμε. Η Oculus θα συνεχίσει να εργάζεται ανεξάρτητα μέσα στο Facebook για να επιτύχει τους σκοπούς της».
«Μετά τα παιχνίδια, θα κάνουμε το Oculus μια πλατφόρμα για πολλές άλλες εμπειρίες,» συνεχίζει ο Zuckerberg. «Φανταστείτε, ας πούμε να έχετε θέση μπροστά-μπροστά σε έναν αγώνα, ή μια τάξη μαθητών και δασκάλων από όλο τον κόσμο, ή να επισκέπτεστε ένα γιατρό – όλα αυτά απλώς φορώντας την κάσκα στο σπίτι. Πρόκειται πραγματικά για μια νέα πλατφόρμα επικοινωνίας. Έχοντας αυτή την εικονική παρουσία, μπορείτε να μοιραστείτε απεριόριστες τοποθεσίες και εμπειρίες με ανθρώπους στη ζωή σας. Φανταστείτε να μοιράζεστε με τους φίλους σας όχι απλώς στιγμές, αλλά ολόκληρες εμπειρίες και περιπέτειες».
Από πλευράς Oculus, ο συν-ιδρυτής της εταιρίας, Palmer Luckey, έγραψε και αυτός μια ανοιχτή επιστολή, στο Reddit αυτή τη φορά, προσφέροντας την άποψη της εταιρίας. «Όταν το Facebook μας πλησίασε με πρόταση συνεργασίας, ήμουν επιφυλακτικός. Μαθαίνοντας περισσότερα για την εταιρεία και το όραμά της και μιλώντας με το Mark, η συνεργασία δεν ήταν μόνο λογική, αλλά έγινε και ο πιο ξεκάθαρος τρόπος να φέρουμε την εικονική πραγματικότητα σε όλους. Το Facebook διοικείται με έναν ανοιχτό τρόπο που συνάδει με την κουλτούρα της Oculus. Η συμφωνία επιταχύνει το όραμά μας και μας επιτρέπει να κάνουμε πραγματικότητα μερικές από τις πιο δημιουργικές μας ιδέες και να πάρουμε ρίσκα που αλλιώς θα ήταν αδύνατα».
Πάντως η εξαγορά έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από πλευράς όσων υποστήριξαν το σετ εικονικής πραγματικότητας Oculus Rift, το οποίο συγκέντρωσε 2,4 εκατ. δολάρια τον Σεπτέμβριο του 2012, υπερβαίνοντας κατά πολύ τον αρχικό στόχο και παραμένει ένα από τα πλέον επιτυχημένα παραδείγματα καμπάνιας crowdfunding.
Στο Kickstarter σημειώνεται «μπαράζ» δημοσιεύσεων από backers, οι περισσότεροι εκ των οποίων εκφράζουν την αντίθεσή τους στην εξαγορά. «Είμαι επίσης πολύ απογοητευμένος αλλά πιστεύω ότι μόνο ο χρόνος θα δείξει πόσο σωστή απόφαση ήταν πραγματικά. Τέλος πάντων, πλέον οι μεγαλοτραπεζίτες αποφασίζουν τι θα συμβεί στην εικονική πραγματικότητα» έγραψε σχετικά ένας χρήστης. «Πού απευθύνεται κάποιος για να πάρει πίσω τα 300 δολάριά του; Νομίζω ότι ως backers έχουμε δικαιώματα πάνω στο προϊόν επίσης. Δεν μου αρέσει τα λεφτά μου να ξοδεύονται για τεχνολογία που καταλήγει στα χέρια του Facebook» σημειώνει ένας άλλος.