Τα online games στην υπηρεσία των μυστικών υπηρεσιών

Η αμερικανική NSA και η βρετανική GCHQ (η αντίστοιχη Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας στη Βρετανία) έκαναν εδώ και καιρό υπεράνθρωπες προσπάθειες να διεισδύσουν σε μαζικές κοινότητες του online gaming, με στόχο την παρακολούθηση υπόπτων ή δυνητικά υπόπτων. Κοινώς οι μυστικές υπηρεσίες χρησιμοποιούσαν (ή ενδεχομένως και να χρησιμοποιούν) τα online παιχνίδια για να εντοπίζουν πιθανούς υπόπτους για τρομοκρατία. Οι αποκαλύψεις αυτές προέρχονται από τον πρώην πράκτορα της NSA Έντουαρντ Σνόουντεν, ο οποίος  αποκάλυψε ένα παγκόσμιο δίκτυο παρακολουθήσεων που είχε στήσει η NSA, τοποθετώντας «μάτια» και «αυτιά» σχεδόν σε κάθε σπίτι.

Σύμφωνα με τον Σνόουντεν οι μυστικές υπηρεσίες είχαν στο στόχαστρό τους την κονσόλα Xbox, εκεί όπου υπάρχουν τουλάχιστον 48 εκατομμύρια χρήστες – παίκτες. Η επιχείρηση είχε την ονομασία «Εκμετάλλευση της τρομοκρατικής χρήσης των παιχνιδιών και των εικονικών περιβαλλόντων». Στην αιτιολογική έκθεση της επιχείρησης η NSA ανέφερε ότι ο χώρος των παιχνιδιών δεν ελέγχεται σωστά, ενώ αποτελούν «δίκτυα επικοινωνίας πιθανών στόχων» όπου «οι στόχοι θα μπορούσαν να χαθούν από οποιαδήποτε ματιά». Εκτιμούσαν, δε, πως μπορούν να στηθούν επιθέσεις από hackers μέσα από αυτούς τους εικονικούς κόσμους.

Οι πράκτορες της NSA και της GCHQ έφτιαχαν ψεύτικους χαρακτήρες, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να παίρνουν μέρος στα διάφορα παιχνίδια, ξεσκεπάζοντας ανάμεσα στους απλούς gamers, τρομοκράτες.Μάλιστα είχαν τοποθετηθεί τόσοι πολλοί πράκτορες σε αυτή την αποστολή, που δημιουργήθηκε μια νέα ομάδα που είχε ως ρόλο να μην επιτρέπει οι ομάδες των πρακτόρων να «χαλάνε τις διάφορες δουλειές αναμεταξύ τους». Τα online παιχνίδια έχουν τεράστια διείσδυση σε ολόκληρο τον κόσμο, με αποτέλεσμα να αποτελούν βασικό στόχο παρακολούθησης, ενώ σημειώνει ότι, όπως αποκαλύπτουν τα έγγραφα αυτά τα παιχνίδια χρησιμοποιούνταν ως «παράθυρο» για επιθέσεις στον κυβερνοχώρο, για προσεγγίσεις σε μυστικούς πράκτορες και για να αναλύουν το προφίλ των πιθανών χρηστών που θα μπορούσαν να είναι δυνάμει μια απειλή για αυτούς. Σύμφωνα με τον Σνόουντεν, οι πράκτορες σύχναζαν ακόμη και σε ίντερνετ καφέ παίζοντας ώρες ατελείωτες online παιχνίδια από το δημοφιλές World of Warcraft.

Έπειτα από αυτές τις αποκαλύψεις, Blizzard Entertainment, εταιρία παραγωγής του World of Warcraft, ανακοίνωσε ότι ποτέ δεν έδωσε σχετική άδεια στην NSA ή σε άλλη υπηρεσία πληροφοριών. Αντίθετα, η Microsoft, κατασκευάστρια αντίστοιχων online παιχνιδιών όπως το Second Life, αρνήθηκε να σχολιάσει κάτι.